But this building seems to change both color and shape with the weather. Or is it just a grey tall box like most other new buildings? Not sure yet.
Wednesday, August 31, 2011
Victoria Tower
The new skyscraper in Kista, the Victoria Tower, is not as bland as I
first thought. Modern architecture can be just incredibly boring.
Everything is straight and grey.
But this building seems to change both color and shape with the weather. Or is it just a grey tall box like most other new buildings? Not sure yet.
But this building seems to change both color and shape with the weather. Or is it just a grey tall box like most other new buildings? Not sure yet.
Monday, August 29, 2011
Att skriva filmmanus
Jag var på Filmstadens Dag igår vilket är en trevlig liten fest. Man frågar sig om man är i fel bransch (inte första gången). Kanske kan jag kombinera IT-branschen med filmbranschen via ett uppdrag på SF?
Jag kunde inte låta bli att köpa boken "Att skriva filmmanus" av Fredrik Lindqvist. Om det är någon konst som är inhöljd i en Avalons dimma av mystik och magi så är det hur man skriver ett bra manus, till en film, en bok, en serie eller ett spel. Manuset är nyckeln till kvalitet. Men hur tusan gör man? Jag har aldrig brytt mig om att ta reda på det, även fast jag slitit mitt hår i skolans uppsatsskrivningar och under mina sommarlovs serietecknande.
Jag har en känsla av att berättarteknik kan tillämpas på många olika områden, även om man håller ett tekniskt föredrag eller kanske till och med för skrivandet av blogginlägg?
Kan man berätta en story i ett GUI för en nytto-app? Det tål att spåna över. I vilket fall kan manus vara en viktig komponent i läroappar, speciellt om man gör dom som spel. Det skall bli en intressant läsning (när jag nu skall hinna läsa, vilket är en annan fråga).
Friday, August 26, 2011
Desperation
Google tror att jag vill ha ytterligare ett plastkort i plånboken. Tvärtom, om Google kan få mig att slänga några kort är jag beredd att öppna plånboken (i dubbel bemärkelse).
På baksidan av kortet erbjuder dom att hjälpa mig skapa ett AdWordskonto. Men snälla nån, jag har ju redan ett sådant och det vet Google om.
Det känns lite desperat att skicka mig direktreklam. I stället borde dom nyttja all data dom har om mig, mitt företag och mina webbtjänster. Jag använder tex AdSense för att tjäna några kronor på sprend.com. Google vet därmed att jag driver den tjänsten och antagligen skulle vilja marknadsföra den också. Google vet också vilka sökord som driver trafik till sprend.com.
Vad sägs om följande. När jag personligen besöker Sprend skulle Google i stället för reklam kunna visa en AdWords-dialog i reklamrutan: "Vi bjuder dig på 500 nya besökare under den närmaste veckan vilket motsvarar X kr. Ja tack! / Nej tack".
Ett klick senare och besöken skulle börja rulla in genom att Google automatiskt köpt rätt sökord för min räkning.
Eller så kan dom skicka plastkort som åker rakt i tunnan.
Thursday, August 25, 2011
Telia e-legitimation
Jag tycks bara kunna uppbåda energi att blogga då jag är arg. Detta är inget undantag.
Jag har länge haft Telias e-legitimation även om det ibland krävts handpåläggning för att få det att funka. Häromsistens fick jag från Telias kundtjänst ett shell-script tillsänt mig att köra! Och ja, det funkade faktiskt efter detta.
Idag har jag försökt ändra mitt företags adress via verksamt.se. Det krävs en signering som skall göras via e-legitimation. Jag provade först med min vanliga browser, Firefox 6, men fick bara en blank ruta där inloggningdialogen skulle ha varit. Därefter provade jag med Safari som tyckte jag skulle välja ett av två likadana e-leg. Inget funkade för inloggning. Plan C, jag provar Chrome, och hurra! det funkar att logga in. Däremot visar det sig att det inte går att signera utan signeringsdialogen är okontaktbar (om än synlig på skärmen).
Boven i detta drama tycks vara en programvara som heter Net ID. Man kan fråga sig varför Telia använder sig av Net ID som ständigt har problem med olika versioner av webbläsare och operativsystem. Bankerna kör med sina dosor vilka funkar utan problem. Dom är helt oberoende av just webbläsare och operativsystem och kräver ingen programvaruinstallation.
Enligt Telias kundtjänst vet dom inte varför Net ID används. Personalen på kundtjänst saknar också en kanal att framföra kundens (min) synpunkt till dom som fattar beslut. Hmmm, detta känns bekant på nåt sätt. Varför låta den enda mänskliga kontakt man har med sina kunder bli en möjlighet att lyssna på kunden? Nä, det verkar knäppt.
Till slut skaffade jag mig ett BankID i stället, också mjukvarubaserat, men det funkade. Åtminstone i en uråldrig version av Firefox.
Jag har länge haft Telias e-legitimation även om det ibland krävts handpåläggning för att få det att funka. Häromsistens fick jag från Telias kundtjänst ett shell-script tillsänt mig att köra! Och ja, det funkade faktiskt efter detta.
Idag har jag försökt ändra mitt företags adress via verksamt.se. Det krävs en signering som skall göras via e-legitimation. Jag provade först med min vanliga browser, Firefox 6, men fick bara en blank ruta där inloggningdialogen skulle ha varit. Därefter provade jag med Safari som tyckte jag skulle välja ett av två likadana e-leg. Inget funkade för inloggning. Plan C, jag provar Chrome, och hurra! det funkar att logga in. Däremot visar det sig att det inte går att signera utan signeringsdialogen är okontaktbar (om än synlig på skärmen).
Boven i detta drama tycks vara en programvara som heter Net ID. Man kan fråga sig varför Telia använder sig av Net ID som ständigt har problem med olika versioner av webbläsare och operativsystem. Bankerna kör med sina dosor vilka funkar utan problem. Dom är helt oberoende av just webbläsare och operativsystem och kräver ingen programvaruinstallation.
Enligt Telias kundtjänst vet dom inte varför Net ID används. Personalen på kundtjänst saknar också en kanal att framföra kundens (min) synpunkt till dom som fattar beslut. Hmmm, detta känns bekant på nåt sätt. Varför låta den enda mänskliga kontakt man har med sina kunder bli en möjlighet att lyssna på kunden? Nä, det verkar knäppt.
Till slut skaffade jag mig ett BankID i stället, också mjukvarubaserat, men det funkade. Åtminstone i en uråldrig version av Firefox.
Wednesday, May 18, 2011
Att åka tåg är roligt, men...
Varje resa med SJ medför oundvikligen en injektion direkt i hjärtat av frustration.
Förra gången jag bokade biljett fick jag spendera en halvtimme i telefon med kundtjänst för att förklara att jag inte bokat fyra resor på samma tåg i mitt eget namn. Att det möjligtvis kunde tänkas vara fel på den webbaserade bokningstjänsten förespeglade uppenbarligen inte personalen på kundtjänst. Till sist gav hon med sig och lät mig boka om biljetten. Givetvis hade priserna hunnit gå upp under tiden vi pratade. Bara att slanta upp såklart.
Idag bokade jag en ny biljett och valde alternativet ombokningsbar. Därefter valde jag att betala med värdebevis (resegaranti för försenat tåg). På betalningssidan står det då: Om du betalar med värdebevis kan du inte använda det beloppet vid ombokning. Okej, det är godtyckligt och dumt i sig, men vad kan man vänta sig av ett monopolföretag.
Jag backar då bokningen för att välja icke-ombokningsbar biljett för att slippa betala extra för en eventuell ombokning som inte kan göras. Går det att backa bokningen? Nej, givetvis inte utan att avbryta allt och börja om från början.
Om man nu lyckas använda ett värdebevis för att betala, får man då växel på beloppet? Nä, såklart inte. Resten av värdet är.. ja.. värdelöst. Efter ett halvår brinner pengarna inne ändå.
SJ erbjuder något som ingen annan erbjuder. Därför fortsätter jag vara kund. Ökad konkurrens medför inte alltid förbättringar. I det här fallet är jag dock villig ta risken.
Förra gången jag bokade biljett fick jag spendera en halvtimme i telefon med kundtjänst för att förklara att jag inte bokat fyra resor på samma tåg i mitt eget namn. Att det möjligtvis kunde tänkas vara fel på den webbaserade bokningstjänsten förespeglade uppenbarligen inte personalen på kundtjänst. Till sist gav hon med sig och lät mig boka om biljetten. Givetvis hade priserna hunnit gå upp under tiden vi pratade. Bara att slanta upp såklart.
![]() |
Så här roligt är det att åka tåg om man slipper SJs kundtjänst |
Jag backar då bokningen för att välja icke-ombokningsbar biljett för att slippa betala extra för en eventuell ombokning som inte kan göras. Går det att backa bokningen? Nej, givetvis inte utan att avbryta allt och börja om från början.
Om man nu lyckas använda ett värdebevis för att betala, får man då växel på beloppet? Nä, såklart inte. Resten av värdet är.. ja.. värdelöst. Efter ett halvår brinner pengarna inne ändå.
SJ erbjuder något som ingen annan erbjuder. Därför fortsätter jag vara kund. Ökad konkurrens medför inte alltid förbättringar. I det här fallet är jag dock villig ta risken.
Wednesday, May 4, 2011
Äpple eller köttkonserv - del 2
Det här är en uppföljning på mitt tidigare inlägg angående Apples eventuella kundundersökning via företaget Medallia.
Igår fick jag ytterligare ett mail från Medallia (se nedan). I mailet finns en mailadress jag kan använda om jag har problem med själva undersökningen. Det intressanta är dock följande:
Om jag skickar ett mail till angiven adress, apple_surveysupport.cd3r4bhxk8h8vm9@express.medallia.com, så får jag omedelbart ett identiskt mail tillbaka.
Än så länge har jag heller inget svar från Apples kundtjänst på Irland, även om dom påstår sig undersöka om själva undersökningen är något Apple beställt.
Just nu är min känsla att det är på riktigt, men dåligt skött från både Apples och Medallias sida. Låt oss se om jag nånsin får ett svar från Apple.
Här är mailet:
Igår fick jag ytterligare ett mail från Medallia (se nedan). I mailet finns en mailadress jag kan använda om jag har problem med själva undersökningen. Det intressanta är dock följande:
Om jag skickar ett mail till angiven adress, apple_surveysupport.cd3r4bhxk8h8vm9@express.medallia.com, så får jag omedelbart ett identiskt mail tillbaka.
Än så länge har jag heller inget svar från Apples kundtjänst på Irland, även om dom påstår sig undersöka om själva undersökningen är något Apple beställt.
Just nu är min känsla att det är på riktigt, men dåligt skött från både Apples och Medallias sida. Låt oss se om jag nånsin får ett svar från Apple.
Här är mailet:
Tack för att du har kontaktat iPhone’s kundundersökning. Du har svarat till en e-postadress som inte kan ta emot inkommande meddelande och därför kommer det här automatiska svaret att dirigera dig till rätt adress så att vi kan ta hand om dina frågor eller kommentarer.
För att komma till undersökningen: Klicka direkt på länken som finns i din inbjudan eller kopiera och klistra in hela webbadressen i adressfältet i din webbläsare.
Undersökningshjälp: Om du får problem med att se eller avsluta undersökningen, kontakta Medallia på apple_surveysupport.cd3r4bhxk8h8vm9@express.medallia.com
Tack,
Apple
Friday, April 8, 2011
Äpple eller köttkonserv?
Om Apple skickar ut en kundundersökning borde man kunna förvänta sig att ena armen vet vad den andra gör. Jag bifogar mailet från Apple (?) nedan. Är det på riktigt, eller är det spam?
Några noteringar:
Här är mailet:
Några noteringar:
- Kundtjänst i Sverige har ingen aning om företaget Medallia eller någon kundundersökning.
- www.apple.se innehåller ingen information om någon undersökning
- Mailet innehåller ingen information om mig eller mitt företag, såsom användarnamn hos Apple.
- Diskussionsforumet på apple.com innehåller en fråga från 2008 angående ett liknande mail, men den saknar tyvärr svar.
- Medallia tycks vara ett riktigt företag som gör kundundersökningar
- Länkarna i mailet leder till medallia.com.
- Jag väntar på svar från contactus.se@euro.apple.com angående detta mail.
Här är mailet:
Kära Apple iPhone-kund:
Tack för att du har köpt en Apple iPhone . Vi skulle vilja be dig besvara några frågor om dina upplevelser med din nya telefon.
Vi har bett Medallia, Inc att genomföra undersökningen och ta hand om dina svar. Vi hoppas att du har tid att lägga några minuter på vår undersökning.
För att genomföra undersökningen behöver du bara klicka på nedanstående webbadressen (URL) eller kopiera och klistra in hela webbadressen i adressfältet i din webbläsare. Ni kan fullfölja den här undersökningen på er iPhone.
http://survey.medallia.com?cd3r4bhxk8h8vm9&lng=sv_SE
Informationen som du lämnar kommer att användas till att förbättra vår produktsupport. Vi kommer inte att använda dina svar för att sälja produkter eller tjänster till dig. Om du har några fler frågor om hur vi kommer att an vända den här informationen kan du läsa om vår sekretesspolic (se nedan)
Vi värdesätter och uppskattar dina svar. Tack för att du har deltagit!
Apple
---------------------------------------------------------------------------------
Svara inte direkt på den här inbjudan
Undersökningshjälp: Skulle du ha några problem med att se eller avsluta den här undersökningen, kontakta Medallia at mailto:apple_surveysupport.cd3r4bhxk8h8vm9@express.medallia.com
För mer information om Apple’s sekretesspolicy, gå till:
http://www.apple.com/legal/privacy/
Dessutom förbinder sig Medallia att skydda all insamlad information. För att läsa mer om Medallias sekretesspolicy, gå till: http://www.medallia.com/privacy.php
För att lämna Medallia: Vi litar på information från våra kunder för att kunna vara säkra på att supporten som du får ska möte och överstiga dina förväntningar. Gå till: http://survey.medallia.com?cd3r4bhxk8h8vm9&lng=sv_SE&reject=yes om du inte vill få en liknande förfrågan i framtiden,
Subscribe to:
Posts (Atom)
Tags
- scrum (3)
- software development (2)
- #användbarhet #användarvänlighet (1)
- #appcelerator #titanium #review #app #programming #ios #android (1)
- #browser #testing #webdev (1)
- #konsulting #linkedin #konsultmäkleri (1)
- #onlinepublishing #books #safaribooksonline (1)
- #scrum #definitionofdone #testing (1)
- #sj_ab (1)
- #xml #android #GUI #programming (1)
- #xml #android #debugging #usability #programming (1)
- IoC (1)
- Java (1)
- agile (1)
- agilt (1)
- app director (1)
- applikationsregissör (1)
- business opportunity (1)
- conference (1)
- documentation (1)
- iPhone (1)
- java IDE syntax (1)
- konsulting (1)
- konsultmäkleri (1)
- lean (1)
- learning (1)
- mobile internet (1)
- monitoring (1)
- osx (1)
- programmering (1)
- programming (1)
- project management (1)
- projekthantering (1)
- projektledning (1)
- software quality (1)
- spring (1)
- ssh (1)
- systemutveckling (1)
- terminal (1)
- time estimation (1)
- web server (1)
Archive
- January (1)
- September (1)
- October (1)
- June (1)
- April (1)
- January (1)
- November (2)
- October (1)
- September (2)
- May (1)
- April (2)
- March (1)
- February (2)
- January (1)
- November (1)
- September (1)
- August (4)
- May (2)
- April (1)
- January (1)
- September (2)
- March (1)
- September (1)
- August (1)
- November (1)
- October (3)
- June (2)
- November (1)
- October (2)
- January (1)
- December (1)