Thursday, August 25, 2011

Telia e-legitimation

Jag tycks bara kunna uppbåda energi att blogga då jag är arg. Detta är inget undantag.

Jag har länge haft Telias e-legitimation även om det ibland krävts handpåläggning för att få det att funka. Häromsistens fick jag från Telias kundtjänst ett shell-script tillsänt mig att köra! Och ja, det funkade faktiskt efter detta.

Idag har jag försökt ändra mitt företags adress via verksamt.se. Det krävs en signering som skall göras via e-legitimation. Jag provade först med min vanliga browser, Firefox 6, men fick bara en blank ruta där inloggningdialogen skulle ha varit. Därefter provade jag med Safari som tyckte jag skulle välja ett av två likadana e-leg. Inget funkade för inloggning. Plan C, jag provar Chrome, och hurra! det funkar att logga in. Däremot visar det sig att det inte går att signera utan signeringsdialogen är okontaktbar (om än synlig på skärmen).

Boven i detta drama tycks vara en programvara som heter Net ID. Man kan fråga sig varför Telia använder sig av Net ID som ständigt har problem med olika versioner av webbläsare och operativsystem. Bankerna kör med sina dosor vilka funkar utan problem. Dom är helt oberoende av just webbläsare och operativsystem och kräver ingen programvaruinstallation.

Enligt Telias kundtjänst vet dom inte varför Net ID används. Personalen på kundtjänst saknar också en kanal att framföra kundens (min) synpunkt till dom som fattar beslut. Hmmm, detta känns bekant på nåt sätt. Varför låta den enda mänskliga kontakt man har med sina kunder bli en möjlighet att lyssna på kunden? Nä, det verkar knäppt.

Till slut skaffade jag mig ett BankID i stället, också mjukvarubaserat, men det funkade. Åtminstone i en uråldrig version av Firefox.

No comments:

Archive