Friday, August 26, 2011

Desperation




Google tror att jag vill ha ytterligare ett plastkort i plånboken. Tvärtom, om Google kan få mig att slänga några kort är jag beredd att öppna plånboken (i dubbel bemärkelse).

På baksidan av kortet erbjuder dom att hjälpa mig skapa ett AdWordskonto. Men snälla nån, jag har ju redan ett sådant och det vet Google om.

Det känns lite desperat att skicka mig direktreklam. I stället borde dom nyttja all data dom har om mig, mitt företag och mina webbtjänster. Jag använder tex AdSense för att tjäna några kronor på sprend.com. Google vet därmed att jag driver den tjänsten och antagligen skulle vilja marknadsföra den också. Google vet också vilka sökord som driver trafik till sprend.com.

Vad sägs om följande. När jag personligen besöker Sprend skulle Google i stället för reklam kunna visa en AdWords-dialog i reklamrutan: "Vi bjuder dig på 500 nya besökare under den närmaste veckan vilket motsvarar X kr. Ja tack! / Nej tack".

Ett klick senare och besöken skulle börja rulla in genom att Google automatiskt köpt rätt sökord för min räkning.

Eller så kan dom skicka plastkort som åker rakt i tunnan.
Post a Comment

Archive