Wednesday, October 17, 2007

Är Sony Ericsson bara hårdvara?

Jag noterar att 50% av UIQ säljs av Sony Ericsson till Motorola. UIQs mobilplattform bygger vidare på Symbian och erbjuder ett goare gui och ett antal applikationer. Systemet används bland annat av Sony Ericsson och Motorola.

Frågan jag ställer mig är: Konkurrerar Sony Ericsson endast med hårdvara? Kan en mobiltillverkare verkligen släppa allt som har med operativsystem, gui och applikationer att göra, och fortfarande stå ut från mängden?

Vad vore iPhone utan Apples eget operativsystem, gui, och applikationer? En stor gäspning skulle jag tro. Tänk om Apple hade släppt iPhone med UIQ Symbian i stället för Mac OS.

Men HTC då? Dom gör ju finfina mobiler som kör någon annas operativsystem, nämligen Microsofts Windows. Skillnaden är att Windows är det bästa systemet om man vill vara synkad med Exchange och Outlook. Detta faktum gör HTCs val av Windows till en merit snarare än en belastning.

Problemet är nog därmed inte vem som bygger ens operativsystem och applikationer, utan hur bra systemet är, hur coolt det är, och hur nyttigt det är. Jag måste därför mana Sony Ericsson och Motorola till kamp, för att skapa något som tar det bästa från iPhone, det bästa från Windows och därefter lägger till någonting lika fint själva. Kom igen nu!

1 comment:

Anonymous said...

Det bästa från IPhone?
Det där förstod jag inte riktigt, menar du att det finns något bra med den?
Ful och läbbigt gränssnitt är min åsikt.
De har ju inte ens lyckats få dit rejäla knappar...

Riktigt bra mobiler är kommunikatorn i Star Trek. Tänk att bara snacka mot handleden och svaren kommer ut en tydlig högtalarfunktion. Ingen strålning nära huvet, inget trådbaserat headset som trasslar in sig eller blåtandsheadset som har slut på batteri. Har dessutom bra täckning så länge moderskeppet är i orbit.
Den tillverkare som lanserar sådana har åtminstonde 1 kund.

Archive