Friday, October 12, 2007

Goda fördomar

Mina fördomar om vad virusdödare och säkerhetsprogram gör med din dator infriades tyvärr med besked.

Efter att ha hört Mikko Hypponen snacka på Technometria, och läst Datormagazins test av säkerhetsprogram bestämde jag mig för att installera F-Secure Internet Security 2008. Hittills har jag hållit mig till ZoneAlarm och sporadiska virusskanningar med testversioner av McAfee. Men om Mikko har rätt, och han verkade ju smart, räcker det inte med en enkel brandvägg mot dagens hot.

Men ack vilket misstag! Jag fick helt rätt i min bild av att virusprogram segar ner datorn och skapar allmänt strul. För att sammanfatta:

  • För att installera testversionen av F-Secure var jag tvungen att avinstallera ZoneAlarm. Det räckte inte att stänga ner programmet, utan naturligtvis måste allt bort.
  • Applikationer skall kunna installeras utan ombootningar. Allt annat är ett tecken på att utvecklarna inte vet vad dom håller på med. Jag har ett antal applikationer körandes och att starta om datorn tar ett bra tag, så det slipper jag helst. För ett säkerhetsprogram kan kanske EN ombootning vara okej, med tanke på hur lågt programmet måste hålla till i operativsystemet. F-Secure kräver givetvis två ombootningar.
  • Väl uppe och kör är själva F-Secure-appen otroligt seg. Det tar 10 sekunder att få upp en dialogruta för inställningar. Dialogerna går inte att förstora trots att dom innehåller listor som både är längre och bredare än vad som får plats. Man ställer sig genast frågan: Om dom inte ens får till GUI:et, hur ser då koden ut under skalet?
  • Att starta upp IntelliJ tar vanligtvis över en minut, och nu då? Jag mätte inte tiden men det tog mer än fem minuter med F-Secure installerat!
Droppen som fick mig att avinstallera skräpet var ändå att Outlook slutade skicka mail. Alla mail lågt snällt kvar i outboxen, utan klagomål från varken Outlook eller F-Secure.

Jag har mailat F-Secure om problemen utan att få något svar. Hmm, vad väntade jag mig. Sorry, Mikko, men jag hoppas du förstår min frustration. Jag hoppas att ni kan åtgärda dessa problem och fortsätta vara en nordisk förebild i it-branschen.

Post a Comment

Archive